Фирмата е наследник на самолетната работилница в Божурище - първото авиоремонтно предприятие в България, основана през 1919 година. Историята на формирането и развитието на завода е свързана с развитието на българската авиация и военно-въздушните сили. Към 1930 год. в нея е изработвана конструкцията на самолетите ДАР–3, ДАР-4, ДАР-5 и ДАР-10, като двигателите са доставяни от чужбина.
През 1947 година с Министерска заповед се създава авиоремонтна работилница. В нейно изпълнение на 31 януари 1949 г. със Заповед на командващия ВВС се обявява щатa на работилницата. През 1954 г. със Заповед на Командващия ВВС се сливат самолетните работилници от Враждебна и Божурище, като се запазва тази във Враждебна, а в Божурище се разформирова.
Съгласно Министерска Заповед от 1965 г. Авиоремонтната база (под. 25 460) преминава в Управление “Военно ремонтни бази и заводи”. През 1969 г. се преименува в МРЗ “Мургаш”.
От 1992 г. до сега заводът преминава през поредица от промени в името и статута:
В дружеството се усвоява ремонта на компоненти на въздухоплавателни средства по поръчка на граждански авиокомпании. До сега е усвоен ремонта на компоненти от самолети Як - 42, Як - 18Т, Ан - 12, Ту - 154, L - 410, Ан - 24, Ан - 26, "Вилга" и "Злин - 42".
Наред с КВР на въздухоплавателните средства в дружеството се извършват и доработки и преоборудване с цел използване на някои ВС за научни изследвания и други.
During the period 1968 - 1995 the plant produced a wide range of piping for tanks T-54, T-55, T-55A, version 6, version 2C1, version 1300, etc.
There were produced nomenclatures of equipment for civil defense shelters.
In 1963, an engine test station was put into operation within the plant; in 1983, a new wing of the mechanical workshop was put into operation, thus creating the conditions to expand the volume of pipeline production; in 1989, a 5,000 m² hangar was put into operation, allowing the concentration of a large part of the repair activity there.
“TEREM – Letets” EOOD, together with the Bulgarian company Aircraft Construction Service (ACS), assembles the SKYLEADER 600 aircraft. The ultralight two-seater aircraft costs as much as a luxury car – between 150 and BGN 300,000. It runs on A95 petrol and can cover the distance between Sofia and Varna in less than 2 hours. It is made under the license of the Czech aviation company Jihlavan Airplanes. It supplies the parts for the aircraft that is assembled in our country. The aircraft is built in the aviation plant of Jihlavan Airplanes in the Czech Republic.
Моделът SKYLEADER 600 е сертифициран в САЩ през 2013 г. Продава се успешно и в Русия. Той е с триколесно шаси и е предназначен предимно за полети за удоволствие, обучение на пилоти или специални операции.
Самолетът се произвежда по най-високите стандарти за сигурност за класа си. Дизайнът и оборудването могат да бъдат адаптирани, а простите процедури за ремонт са с ниски експлоатационни разходи. Той е предназначен основно за развлекателни полети, като може да изпълнява и специализирани задачи, като например наблюдение от въздуха.
Skyleader 600 е целометалически двуместен самолет. Изпълнен е като долноплощник с трапецовидно крило и прибираем колесник. Като опция се предлага и неприбираем. За безопасността на екипажа спомага и балистична парашутна система.
Като основен вариант се предлага пилотска кабина с цветни дисплеи на фирма Dynon, но има опция и за оборудване само с конвенционални стрелкови пилотажно-навигационни прибори.
Машината се предлага и с три варианта двигатели, производство на австрийската фирма Rotax - има възможност за монтиране на R912UL, R912ULS и R914UL, като мощността съответно е 80, 100 и 115 конски сили. Витлото може бъде дву- или трилопатно с променлива стъпка.
Максималната излетна маса е 472 kg със спасителен парашут или 450 kg без него. Крейсерската скорост е до 230 km/h, а сривната скорост в конфигурация за кацане е 56 km/h. Разходът на гориво на варианта, задвижван от двигател R912ULS, е 18,5 литра на час при режим на работа с максимална продължителна мощност.
Сглобените в „ТЕРЕМ-ЛЕТЕЦ“ ЕООД самолети летят във въздушното простраство не само у нас, но също в Гърция, Полша и Румъния
От създаването на дружеството досега в него е усвоен и извършван ремонт на следните въздухоплавателни средства:
Самолети ЛАЗ-7, ЛАЗ–7М, ПО–2 - от 1949 г. до средата на 50-те;
Як–11 и Як–33 - от 1 955 г. до края на 60-те;
Самолети УМиГ–15, МиГ–15, МиГ–15бис - от 1955 г. до края на 60-те;
Самолети Ил–14, Дрозд, Гълъб - от 1959 г. началото на 70-те;
Самолети Ан–2, Ан–2М и Z–39 - от 1961 г. до 2016 г.;
Вертолети Ми–4 - от 1965 г. до 1983 г.;
Самолет Л–29 - от 1970 г. до 1991 г.;
Вертолет Ми–2 - от 1983 г. до 1999 г.;
Вертолет Ми - 14ПЛ/БТ - от 1999 г. до 2001 г.
Вертолет Ми–24Д/В - от 1990 г.
Вертолет Ми–17 - от 1995 г.
Вертолет Ми–8 - от 1997 г.
В своята история има извършени капитални ремонти на повече от 300 самолета и над 70 вертолета на ВВС на БА на Р България, над 950 броя ремонти на самолети на Селскостопанската авиация; над 10 броя ремонти на вертолети на граждански авиационни фирми; над 3000 броя ремонти на авиационни двигатели за самолети и вертолети.
гр. София 1000,
ул. „Иван Вазов“ № 12
тел.: +359 2 806 27 68
e-mail: signal@terem.bg
гр. София 1000
ул. "Иван Вазов" № 12, ет.4
тел.: +359 2 806 27 55
факс: +359 2 946 55 85
e-mail: pr@terem.bg
GPS: 42.692782; 23.32785